آزمایش Cbc برای چیست؟

آزمایش Cbc ،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc Diff،آزمایش Cbc Diff چیست،آزمایش Cbc در بارداری،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc برای چیست؟،آزمایش Cbc شامل چیست،آزمایش Cbc یعنی چه؟،آزمایش Cbc و تشخیص سرطان،آزمایش Cbc مخفف چیست،جواب آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc H1 چیست،آزمایش Cbc بارداری چیست،منظور از آزمایش Cbc چیست

آزمایش Cbc ،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc Diff،آزمایش Cbc Diff چیست،آزمایش Cbc در بارداری

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آزمایش Cbc و موارد مربوط به /ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یک آزمایش بسیار کاربردی و رایج است که اطلاعات مهمی را به پزشک می دهد. در این مطلب قصد داریم ضمن مشخص نمودن رنج نرمال هر یک از سلول های خونی، به تفسیر آزمایش نیز بپردازیم. البته ذکر این نکته ضروری است که تفسیر جواب آزمایش حتما بایستی توسط پزشک معالج انجام شود زیرا هدف پزشک برای انجام آزمایش، طیف بسیار گسترده ای است و با توجه به شرایط بیمار را درخواست می شود و ذکر تمامی تفاسیر در اینجا نمی گنجد و در این مطلب فقط کلیات و تفاسیر اولیه و کلی را بیان می کنیم.

آیتم های مهم در آزمایش cbc

تعداد گلبول ‌های قرمز – هماتوکریت – هموگلوبین – پلاکت ها – تعداد گلبول سفید

تعداد گلبول ‌های قرمز در آزمایش cbc

این فاکتور در آزمایش خون به ‌اختصار با RBC یعنی سلول‌ های قرمز خون نشان می‌دهند که عامل اصلی رنگ قرمز خون و اصلی‌ ترین قسمت آن است. هموگلوبین دلیل رنگ قرمزی خون است که کمک می‌کند گلبول قرمز اکسیژن را از ریه به تمام سلول ‌های بدن ارسال نماید. واحد آن به میلیون در میلی ‌متر مکعب ثبت می‌شود. وظیفه این سلول ‌ها تبادل بین اکسیژن و دی ‌اکسید کربن بین ریه و تغذیه ‌ی بافت ‌ها است. در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم مایع خون مقدار RBC ها کمتر نشان داده می‌شود. کمبود ویتامین B12، خون‌ ریزی گوارشی، شکستن سلول ‌های خونی، اختلالات و مشکلات ژنتیکی، تومورهای سرطانی و برخی مشکلات کلیوی باعث پایین آمدن مقدار گلبول ‌های قرمز می ‌شوند. عدد RBC نشان دهنده، مقدار گلبول ‌های قرمز در یک میلی‌لیتر خون فرد می باشد که با توجه به نوع کیت و آزمایشگاه ممکن است تغییر کند. مقادیر طبیعی آن بین 1.6 تا 7.4 میلیون در میکرو لیتر خون است که برای کودکان این عدد مقداری بیشتر و برای خانم ‌ها مقداری کمتر است. جدول زیر میزان طبیعی RBC در سنین مختلف را نشان می‌دهد که در مرد و زن کمی تفاوت دارد.

آزمایش Cbc ،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc Diff،آزمایش Cbc Diff چیست،آزمایش Cbc در بارداری

عددهای بزرگتر در جدول را پلی سیتمی و مقدارهای کمتر از جدول را آنمی می ‌گویند.

هماتوکریت در آزمایش cbc

علامت اختصاری آن HCT است که یکی از مقادیر اندازه ‌گیری گلبول قرمز است. لفظ «هم» در پزشکی به معنای آهن است و هر جا این کلمه استفاده شد گلبول قرمز هم نقش مهمی در آن فاکتور دارد. هماتوکریت درصد سلول‌ های قرمز خون نسبت به حجم کل خون است و با اندازه‌ گیری قسمت قرمز رسوب خون در لوله ‌آزمایش نسبت به ‌کل ارتفاع خون اندازه‌ گیری می‌ شود. به عنوان مثال شخصی که هماتوکریت خونش 40 است یعنی 40 درصد از حجم خونش از گلبول قرمز تشکیل‌ شده است. پرکاری تیروئیدی، نارسایی مغز استخوان، سیروز کبدی و میلوم مولتیپل باعث کاهش هماتوریت می‌شوند؛ همچنین اسهال شهدید، سوختگی، از دست دادن آب زیاد، بیماری‌ های انسدادی ریوی و تولید بیش‌ از حد گلبول قرمز سبب افزایش HCT می ‌شوند. بیان این نکات ضروری است که مقدار هماتوکریت در صورت طبیعی بودن اندازه ‌های گلبول قرمز 3 برابر هموگلوبین است و هماتوکریت را بعد از خونریزی شدید نباید اندازه‌ گیری کرد. رنج طبیعی برای بانوان 37 تا 47 درصد و برای آقایان 42 تا 52 درصد است. برای مادران باردار درصد بالاتر از 33 مقدار طبیعی است. مقادیر خطر HCT بالاتر از 60 و پایین ‌تر از 15 درصد می‌ باشد. جدول زیر مقادیر طبیعی HCT در سنین مختلف را نشان می ‌دهد.

آزمایش Cbc ،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc Diff،آزمایش Cbc Diff چیست،آزمایش Cbc در بارداری

هموگلوبین و هماتوکریت دو فاکتور مهم در تشخیص پلی سیتمی و آنمی هستند.

هموگلوبین در آزمایش cbc

هموگلوبین در آزمایش CBC با علامت اختصاری HGB یا HB نشان داده می ‌شود که از عناصر اصلی تشکیل ‌دهنده‌ی گلبول قرمز است. هموگلوبین، دارای آهن است و وظیفه اتصال با اکسیژن و دی ‌اکسید کربن را در داخل گلبول قرمز بر عهده دارد. رنگ قرمز گلبول قرمز نیز ناشی از وجود ماده هموگلوبین است. همان دلایل که سبب کاهش گلبول قرمز می ‌شدند سبب کاهش هموگلوبین نیز می‌ شوند بطوریکه علاوه بر آن موارد مصرف آسپرین، ایندومتاسین، آنتی‌ بیوتیک ‌ها و همچنین داروهای ضد سرطان هموگلوبین خون را کاهش می‌دهند. مشکلات ریوی، نارسایی مزن ریه، سوختگی شدید، از دست آب زیاد و مصرف داروهای از قبیل جنتامایسین و متیل دوپا سبب افزایش هموگلوبین می‌شوند. مقدار HGB در بارداری به دلیل خون‌ سازی کمتر کاهش می‌یابد. زندگی در ارتفاعات به دلیل کمبود اکسیژن و نیاز شدید بدن به اکسیژن، افزایش هموگلوبین در بدن را در پی خواهد داشت. عدد بازه طبیعی هموگلوبین برای خانم ‌ها بین 12 تا 16 گرم در هر دسی لیتر و برای آقایان بین 14 تا 18 گرم در هر دسی لیتر است. بازه عددی خطرناک هموگلوبین زیر 5 و بالای 20 است. جدول زیر مقادیر طبیعی هموگلوبین در سنین مختلف را نشان می‌دهد.

در تشخیص کم ‌خونی فاکتور هموگلوبین همواره بیشتر از سایر فاکتورها مورد استفاده و بررسی قرار می‌گیرد.

پلاکت ها در آزمایش cbc

پلاکت ‌ها با علامت اختصاری PLT نشان داده می‌شوند که نشان ‌دهنده‌ ی تعداد پلاکت‌ ها در هر میلی ‌لیتر مکعب خون است که عدد مربوط به آن بزرگ ‌ترین عدد برگه آزمایش است. پلاکت‌ ها در خون دارای آنزیم ‌هایی هستند که سبب انعقاد خون می‌شوند و نسبت به بقیه سلول ‌های خونی ریزترند. وظیفه اصلی پلاکت ‌ها جلوگیری از خون‌ ریزی و خارج شدن گلبول قرمز از داخل رگ ‌هاست. کم‌خونی و بیماری ‌هایی از قبیل آرتریت روماتوئید، سرطان ‌ها و بیماری ‌های ژنتیکی خاص، باعث افزایش پلاکت ‌ها می‌شوند. ورزش نمودن شدید و استفاده از قرص ‌های ضد بارداری باعث بالا رفتن مقدار پلاکت و در هنگام قاعدگی، مصرف استامینوفن سبب کاهش پلاکت ‌ها می‌شود. مقدار طبیعی بین 150 هزارتا 400 هزار در هر میلی‌متر مکعب برای بزرگ ‌سالان است در کودکان این عدد کمی بیشتر است. بازه عددی خطرناک پلاکت زیر 50 هزار یا بیشتر از یک‌ میلیون کاملاً غیرطبیعی است.

تعداد گلبول سفید در آزمایش cbc

در آزمایش CBC، علامت اختصاری آن WBC به معنی سلول ‌های سفید خون است که نشان‌ دهنده‌ی گلبول های سفید است. گلبول‌ های سفید از نظر اندازه بزرگ ‌تر و از نظر تعداد کمتر از گلبول ‌های سفید هستند و نقش مقابله با میکروب‌ ها را در بدن به عهده ‌دارند. مشخص کردن عفونت در بدن با اندازه‌گیری مقدار گلبول سفید خون انجام می‌شود زیرا این سلول‌ها در دسته‌ی سلول ‌های دفاعی بدن هستند. شمارش WBC دو جز دارد یکی مقدار کلی این گلبول ‌ها در یک میلی ‌لیتر خون و جز دیگر شمارش جز به ‌جز سلول ‌ها که از پنج نوع تشکیل ‌شده‌اند که هرکدام معنای خاص خود را دارد. کاهش WBC یا لکوپنی به مقدار زیر 4 هزار گفته می‌شود که ناشی از عفونت بسیار زیاد، سوء تغذیه، بیماری های خود ایمنی، ایدز، نارسایی ‌های مغز استخوان و مسمومیت دارویی است. افزایش WBC یا لکوسیتوز به مقادیر بالاتر از 10 هزار گفته می‌شود که ناشی از استرس، تب و ضربه است. بارداری و انجام ورزش و فعالیت ‌های شدید سبب افزایش گلبول سفید می‌شود. بازه طبیعی آن در کودکان بالاتر از دو سال و بزرگ ‌سالان بین 5 تا 10 هزار در هر میلی ‌لیتر خون است. مقدار خطرناک WBC کمتر از 2500 و بیشتر از 10 هزار است.

  1. آزمایش Cbc ،آزمایش Cbc چیست،آزمایش Cbc Diff،آزمایش Cbc Diff چیست،آزمایش Cbc در بارداری

گلبول های سفید دارای انواع مختلفی هستند، انواع گلبول سفید عبارت‌اند از: نوتروفیلها، لنفوسیت‌ها، مونوسیت ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل.

نتایج آزمایش cbc

سلول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می کنند- سلولهای سفید خون که با عفونت مبارزه می کنند -هموگلوبین، پروتئین حمل اکسیژن در گلبول های قرمز -هماتوکریت، نسبت گلبول قرمز به مولکول مایع یا پلاسما، در خون شما -پلاکت هایی که به لخته شدن خون کمک می کنند – بررسی کم خونی یا لوسمی – نگاهی کلی به وضعیت خون – در صورت داشتن علائمی چون ضعف ، تب ، کبودی ،احساس خستگی

در آزمایش cbc چه چیزی بررسی می شود

گلبولهای سفید (WBCs). این کمک به مبارزه با عفونت ها است. اگر سطح بالایی از WBC دارید، به پزشک خود می گوید که التهاب یا عفونت در جایی در بدن شما وجود دارد. اگر کم است، شما می توانید در معرض خطر عفونت باشید. RBC (تعداد گلبولهای قرمز). این تعداد گلبول های قرمز شما است. این ها مهم هستند زیرا اکسیژن را از طریق بدن شما حمل می کنند. آنها همچنین به فیلتر کردن دی اکسید کربن کمک می کنند. اگر تعداد RBC شما کم است، ممکن است کم خونی یا وضعیت دیگری داشته باشید. (اگر شما کم خون دارید، خون شما دارای گلبول های قرمز کمتری نسبت به حالت طبیعی است.) محدوده طبیعی مردان 5 تا 6 میلیون سلول / میلی لیتر می باشد. برای زنان آن 4 تا 5 میلیون سلول / میلی لیتر است. Hb یا Hbg (هموگلوبین). این پروتئین در خون شما است که اکسیژن را نگه می دارد. محدوده نرمال برای مردان 14 تا 17 گرم در دسی لیتر است (gm / dL)؛ برای زنان آن 12 تا 15 گرم در دسی لیتر است. Hct (هماتوکریت). چه مقدار خون شما دارای گلبول های قرمز است. نمره کم در مقیاس محدوده ممکن است نشانه ای باشد که شما آهن کمتری دارید، معدنی که باعث تولید گلبول های قرمز می شود. نمره بالا می تواند به این معنی باشد که شما دچار خشکی یا شرایط دیگری هستید. محدوده طبیعی مردان بین 41 تا 50 درصد است. برای زنان دامنه بین 36 تا 44 درصد است. MCV (حجم متوسط ​​حجمی). این اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز شما است. اگر آنها بزرگتر از حد طبیعی باشند، امتیاز MCV شما بالا می رود. این می تواند سطح ویتامین B12 و یا فولات کم را نشان دهد. اگر گلبول های قرمز شما کوچکتر باشد، می توانید یک نوع کم خونی داشته باشید. نمره MCV طبق استاندارد 80 تا 95 است.

آزمایش cbc برای چیست؟

پزشک شما ممکن است یک CBC را به عنوان بخشی از یک معاینه منظم سفارش دهد یا اگر علائم غیر قابل توضیح مانند خونریزی یا کبودی داشته باشید. CBC می تواند به پزشک شما کمک کند تا موارد زیر را دنبال کنید. سلامت کلی خود را ارزیابی کنید. بسیاری از پزشکان یک CBC را سفارش می دهند تا بتوانند دیدگاه پایه ای از سلامتی شما داشته باشند. CBC همچنین به پزشک شما برای هرگونه مشکل سلامتی کمک می کند. مشکل سلامتی را تشخیص دهید. پزشک شما ممکن است CBC را سفارش دهد اگر علائم غیر قابل توضیح مانند ضعف، خستگی، تب، قرمزی، تورم، کبودی یا خونریزی داشته باشید.مشکل سلامتی را کنترل کنید. پزشک شما ممکن است به طور منظم CBC ها را برای نظارت بر وضعیت خود، در صورت تشخیص بیماری که بر تعداد سلول های خونی مبتلا است تشخیص دهد. نظارت بر درمان خود را برخی از درمان های پزشکی می تواند بر تعداد گلبول های خون شما تاثیر بگذارد و ممکن است به CBC های منظم نیاز داشته باشد. پزشک شما می تواند براساس CBC خود کار خود را به خوبی انجام دهد.

بیشتر بخوانید : آزمایش اسپرم چگونه انجام میشود؟ ♥ آزمایش خون بارداری منفی کاذب